
Bloggar
Nytt projekt stöder växthusproduktionen av grönsaker i Österbotten

Bild: Heidi Barman-Geust
Projektet Framtidens grönsaker startade i början av året. Målsättningen med projektet är att stöda växthusproduktionen av grönsaker i Österbotten genom att identifiera trender som påverkar efterfrågan av grönsaker samt utreda konsumenternas behov och önskemål.
Matvanorna ändras hela tiden och påverkas av allt från globala megatrender och nya näringsrekommendationer till influenser från andra länder via sociala medier och tv-program. Genom att analysera trendrapporter och genomföra undersökningar bland konsumenterna och andra aktörer i branschen vill projektet bidra med nyttig information för växthusklustret i Österbotten. Att förstå efterfrågan på grönsaker är viktigt för såväl odlarna, packerierna, partihandeln som detaljhandeln.
Tre månader in i projektet har arbetet kommit bra i gång och vi har insett att aspekterna är många. Projektet tangerar allt från hälsa och välmående till miljö- och klimatfrågor, rättvisa och arbetsvillkor, ursprung och transparens, ekonomi och lönsamhet samt matkultur och -identitet.
Trendrapporter visar att intresset för den egna hälsan och det egna välmåendet ökar samtidigt som allt fler inser vilken påverkan matvalet har på klimatförändringarna. De nya näringsrekommendationerna fick stor synlighet i media och det har knappast undgått någon att vi bör minska på köttkonsumtionen och öka intaget av grönsaker, frukt och bär. Konsumenterna önskar också mer insyn i livsmedelskedjan och vill veta var, hur och av vem maten producerats. Kortare livsmedelskedjor med färre mellanhänder intresserar och man vill veta hur stort klimatfotavtryck tomaten har innan den når den egna köksbänken. Plastens ”vara eller icke vara” är en viktig fråga. Allt fler konsumenter vill ha mer hållbara förpackningar eller möjlighet till återvinning av förpackningarna.
Samtidigt ökar bekvämligheten och tidsbristen. Trendrapporter visar att intresset för så kallade bekvämlighetsprodukter och färdiga måltidslösningar ökar. Allt fler vill ha färdiga salladsblandningar, färdigt skurna grönsaker och hackade frukter. Glädjande nog ökar också efterfrågan på mer hälsosamma snacks och mellanmål, vilket är positivt för växthusbranschen. En utmaning är att det fortfarande är priset som styr i mångt och mycket. Priset på mat stiger och alla har helt inte råd att köpa enligt den planetära dieten.
Det finns alltså en hel del olika aspekter för projektet att undersöka. Projektet kommer att pågå i två års tid och arbetet har delats in i följande arbetspaket:
- Administration, kommunikation och utvärdering
- Framtidens mat- och grönsakstrender
- Konsumentbaserat grönsaksutbud
- Värdekedjan i en föränderlig värld
- Utveckling av Österbottnisk grönsaksproduktion
- Modell för framtida samarbete
Arbetspaketen inkluderar såväl konsumenternas som odlarnas, packeriernas och parti- och detaljhandelns syn på framtida grönsaksutbud och ligger sedan som grund för de innovationsverkstäder som ordnas tillsammans med alla aktörer i slutet av projekttiden. Målsättningen med innovationsverkstäderna är att generera nya förslag eller idéer, t.ex. nya samarbeten, nya produkter, nya förpackningslösningar eller liknande.
Projektet är ett samarbete mellan institutionen för företagsekonomi och institutionen för bioekonomi vid Novia samt med institutionen för marknadsföring vid Hanken. Samarbetspartners är även Österbottens svenska producentförbund r.f., Andelslaget Närpes Grönsaker, Botnia Grönsaker Ab samt Vasa Grönsaker Ab. Projektet har beviljats finansiering från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (EJFLU) via NTM-centralen i Österbotten.
Texten har granskats av Novias redaktionsråd och publicerats 14.3.2025