Intensiva dagar och lärorika studiebesök i Stockholm
Tredje årets tradenomstuderande och lärare från Novia besökte Stockholm 19-22.11.2023. Programmet bestod av studiebesök till sju olika företag och organisationer. Syftet med resan var att stöda de studerandes inlärning, genom att kombinera teori med praktik. För att kunna utveckla sina färdigheter behöver studerande hämta hem nya insikter från internationella miljöer och företag.
Finsk-svenska handelskammaren och finska ambassaden
Finsk-svenska handelskammaren (FINSVE) finns i samma byggnad som Finlands ambassad. Marknadsrådgivare Markku Sirviö från FINSVE berättade om deras verksamhet, om hur finländska företag ska tänka vid företagsetableringar i Sverige och om den svenska marknaden. FINSVE erbjuder sina tjänster till finländska företag vid etablering. Sett ur en finländsk synvinkel är den svenska marknaden närliggande, stabil och innebär lägre risker. Detta gör att den kan vara en möjlighet för finska företag i internationaliseringen. Markku påpekade att norra Sverige kan vara intressant, eftersom 300 000 nya jobb möjligen kommer att skapas där inom industrin som fokuserar på grön omställning.
Därefter presenterade Anna Yletyinen, ambassadråd och ansvarig för utrikes- och säkerhetspolitik sin roll och sin arbetsvardag vid ambassaden. I dagsläget är det mycket interaktion och koordination mellan de olika EU-ambassaderna, p.g.a. det säkerhetspolitiska läget ute i världen. Enligt Anna är Finland det land som informeras först när det gäller svenska säkerhetspolitiska ärenden. Hon berättade även om hur ambassaden kan hjälpa finländare i vardagen.
Strawberry
Esplanade är ett anrikt hotell med en hundraårig historia och en byggnad som stoltserar med många unika originaldetaljer. Vid presentationen framträdde Patricia Häggblom, VD för Esplanade och två andra hotell, Wellington och Pärlan, alla en del av Strawberry hotellkedjan.
Strawberry, tidigare känt som Nordic Choice Hotels, genomgick en multivarumärkesstrategi och namnbyte i maj 2022. Denna strategi, som inkluderar även Hurtigruten och Ving, har enligt Patricia gjort Strawberry till en rebell i branschen, känt för att gå mot strömmen och fokusera på tre P: People, Planet, Profit. Företagskulturen, inspirerad av grundaren Petter Stordalens historia om att sälja jordgubbar på torget som ung, betonar vikten av att sälja det man har på bästa sätt, genom merförsäljning, service, samt att ge kunderna en upplevelse som gör dem villiga att återkomma. Noggrann mätning av nyckeltal, både inom försäljning och hållbarhet, är också en central del av deras affärsstrategi.
Patricia delade med sig av sitt ledarskap, som bygger på att leda genom exempel och att vara en ledare snarare än en chef. Hon underströk vikten av att ha rätt team på plats och att ibland rycka in och hjälpa till med vardagliga sysslor på hotellen. När det gäller kulturskillnader mellan Finland och Sverige framhöll Patricia att hennes finländska bakgrund ger henne en mer direkt kommunikationsstil än många svenskar.
Ida Warg Beauty
VD Cecilia Bergman var värd för besöket på företaget. Hon berättade kort om företagets skönhetsprodukter, samt hur företaget hade startat och dess marknadsföring. Varumärket grundades av influeraren Ida Warg, men idag är strävan att poängtera företaget bakom varumärket. Företagets produkter säljs enbart via detaljhandeln. Hållbarhet och mångfald poängteras i marknadsföringen, och man försöker anlita nordiska tillverkare för produkterna och ingredienserna i produkterna. Företaget är aktivt på flera olika sociala medier, men Cecilia poängterade dock att traditionella medier, d.v.s. tidningsannonser och den fysiska försäljningspunkten är viktiga i synergin med de sociala medierna. De facto är andra kunders rekommendationer och den fysiska försäljningspunkten, eller hyllan och hur produkterna framställs de viktigaste faktorerna för kundernas köpbeslut.
Huvudmarknaderna finns i de nordiska länderna, men produkterna säljs även i andra europeiska länder. Marginalerna är dock lägre på exportmarknaderna. Varumärket är positionerat inom medelprisklassen. Trots det har man märkt att inflationen har en inverkan på efterfrågan. Företaget har gjort större satsningar i Finland, vilket har gjort att försäljningen har vuxit med 200 procent på finska marknaden. Efter studiebesöket, framkom det i nyheterna att finska Lumene Group har köpt Ida Warg Beauty.
OMT
Konsultföretaget OMT är ett företag med huvudkontor i Norrköping, men med regionkontor i bl.a. Stockholm. Operativa chefen inom affärsområdet Technical Solutions Pontus Bernhardsson tog emot oss och berättade om företagets affärsstrategi och ledarskapsstil. OMT är ett konsultföretag med lite över 100 anställda. Fokus ligger på det tekniska området där OMT erbjuder konsulttjänster inom de tre affärsområdena Management Solutions, Technical Solutions och Building Technologies. OMT jobbar främst med stora kunder i Sverige, men har nyligen påbörjat en expansion till Österbotten. Företaget har haft en kraftig expansion de senaste 5 åren och har under den perioden fördubblat antalet anställda.
Huvudfokus i Pontus presentation låg på projektledning och hur man som konsultföretag behöver arbeta med hela värdekedjan och visa hur man kontinuerligt kan skapa långsiktiga värden för kunden. Han berättade om hela kundresan, allt från kundkontakt till avslutat projekt och vikten av att efter att projektet blivit färdigt ha en diskussion med kunden och gå igenom det. Han påpekade att det är många som glömmer bort hur viktigt denna slututvärdering faktiskt är för kunden och kundrelationen.
Pontus gick i presentationen över till personalens välmående och betonade att företagets värde ligger till största delen i de anställdas kompetens och de långsiktiga kundrelationerna. Därför är det otroligt viktigt att arbeta med de inre värderingarna på arbetsplatsen och att skapa en företagskultur som attraherar och behåller anställda hos dem. I slutet av presentationen kom Pontus också in på hur man som konsultföretag arbetar med nyckeltal och vikten av att mäta och följa upp både finansiella och mer “mjuka” nyckeltal.
Boliden
Följande i tur var Bolidens huvudkontor. Johan Warbo, trader från Group Treasury tog emot oss. I Bolidens värdekedja ingår allt från prospektering och gruvdrift till metallproduktion och återvinning. Deras huvudsakliga produkter är zink, koppar ock nickel. Biprodukter är bly, ädla metaller, tellur och svavelsyra. Efter att de förädlat mineralkoncentraten till metaller är produkterna färdig att säljas vidare. Bolidens metaller används bl.a. inom transportsektorn där koppar leder ström i tåg, bilar och cyklar. Bolidens produkter är också avgörande för tillhandahållandet av fossilfri energi t.ex. vindkraftverk galvaniseras med zink för att skyddas mot korrosion. Solpaneler innehåller zink, koppar, silver och tellur. Koppar används i kraftöverföring från energikälla till elförbrukning.
Johan visade en karta på Bolidens alla gruvor och deras geografiska placering. Av den framgick att Boliden har tre gruvor i Finland, närmare bestämt i Harjavalta, Karleby och Kevitsa gruvan i Sodankylä. Bolidens övriga gruvor finns i Sverige, Norge, och en på Irland som just nu är stängd för obestämd tid p.g.a. låga marknadspriser på nickel som ger bristande lönsamhet.
Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Deras mission är att tillhandahålla metaller som är nödvändiga för att förbättra samhället för kommande generationer. I företaget arbetar personalen tillsammans i sin dagliga verksamhet och förenar olika kompetenser och erfarenheter som formar en företagskultur som värnar om omvärlden, genom att på ett effektivt sätt tillhandahålla metaller med ett starkt fokus på arbetssäkerhet, samt omsorg om människor, miljön och samhället. Johan avslutade presentationen med sitt kompetensområde nämligen hedging, valuta- och räntemarknaden samt försäljning av metaller på börsen.
Sambla Group
Corinne Kronqvist som arbetar som Marketing Coordinator, med huvudansvar inom CRM (Customer Relationship Management) tog emot oss vid Sambla Group. Hon är även alumn från Novia företagsekonomi. Företaget är en låneförmedlare, verksamt i Sverige och Norge, och har senast expanderat till Danmark och Finland. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Rahalaitos, Omalaina och Rahoitu är bifirmor till Sambla Group, aktiva på den finska marknaden.
Målet som låneförmedlare är att vara ansvarsfull, och inte uppmuntra till onödigt låntagande och skuldsättning. Marknadsföringen är således en balansakt mellan att sälja förtagets tjänster, men ändå inte för aggressivt. Utmaningen är att effektivt kommunicera med låntagare i både Finland och Sverige, med tanke på språkliga och kulturella skillnader. För att möta denna utmaning krävs en nära koppling mellan CRM, marknadsföring och övrig operativ verksamhet. Det är viktigt att vara medveten om hanteringen av känslig information för att säkerställa att integriteten hos låntagarna bevaras och att dataskyddsreglerna uppfylls.
Att mäta effektiviteten av marknadsföringsinsatser är också en viktig del av företagets strategi. Det kräver noggrann analys och användning av olika metoder för att få insikter som kan vägleda framtida marknadsföringsbeslut. Genom att integrera CRM-data i analysen kan företaget få en mer holistisk förståelse för sina kunders behov och beteenden, vilket i sin tur leder till mera målinriktade och effektiva marknadsföringskampanjer.
Avslutning
Resan finansierades med medel från Evald och Hilda Nissi stiftelse. Detta var andra gången resan ordnades, och intentionen är att göra den till en årligen återkommande tradition för tredje årets studerande. Resan och studiebesöken uppskattades väldigt mycket av alla deltagare. De studerande, och även lärarna fick många nya insikter och tankar kring t.ex. internationalisering, kulturskillnader, marknadsföring, CRM, projektledning och riskhantering. Värdarna uppskattade att få dela med sig av sina erfarenheter, och svara på frågor från aktiva studerande. Studiebesöket till Ida Warg Beauty initierades och ordnades av de studerande på egen hand.
Reseskildringen har godkänts för publicering av Novias redaktionsråd 3.4.2024.
ISSN: 2670-028X